KIA Polska oraz jedenastu jej dealerów zostało ukaranych przez UOKiK grzywnami na łączną kwotę ponad 405 mln zł. Kara dotyczy zmowy cenowej i podziału rynku, co uniemożliwiło klientom zakup pojazdów w konkurencyjnych cenach.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał KIA Polska oraz jedenastu dealerów tej marki karami w łącznej wysokości przekraczającej 405 mln zł. Przyczyną decyzji była zmowa cenowa oraz podział rynku, co pozbawiło klientów możliwości wyboru korzystniejszych ofert od innych sprzedawców.
Kara dotyczyła nie tylko firm, ale także osób fizycznych - pięć osób odpowiedzialnych za niedozwolone praktyki poniosło dodatkowe kary w wysokości łącznie 1,5 mln zł.
Śledztwo UOKiK wykazało, że KIA Polska wspólnie z dealerami ustalała ceny pojazdów. Dealerzy nie mogli zaoferować klientom lepszych warunków cenowych, ponieważ importer ustalał maksymalne zniżki, jakie mogli oni stosować.
Gdy któryś dealer przekraczał te ustalenia, był upominany przez KIA Polska, a nawet przez innych dealerów, którzy informowali centralę o naruszeniach.
- Przeprowadzone postępowanie wykazało, że spółka KIA Polska zawarła zmowę cenową i podzieliła rynek razem z dealerami jej samochodów. Zgodnie z założeniami porozumienia nabywcy samochodów marki KIA przez co najmniej osiem lat, od 2013 do 2021 r., mogli kupić pojazd jedynie od odgórnie wyznaczonego sprzedawcy, bez możliwości otrzymania tańszej oferty od innego dealera. W konsekwencji mogli płacić za pojazdy więcej, aniżeli w warunkach uczciwej konkurencji
- tłumaczy prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.
Dealerzy nie tylko ustalali ceny, ale także podzielili między sobą rynek. Zgodnie z umową, mogli sprzedawać auta wyłącznie klientom z wyznaczonych regionów. Klienci, którzy chcieli kupić samochód w innym regionie, byli odsyłani do sprzedawców ze swojego obszaru.
Dodatkowo, od 2017 roku, KIA Polska i jej dealerzy ograniczyli dostęp do oferty pojazdów dla ośrodków szkolenia kierowców, co jeszcze bardziej zredukowało możliwości konsumentów.
Największą karę, w wysokości ponad 331 mln zł, otrzymała KIA Polska. Pozostałe kwoty zostały nałożone na dealerów oraz osoby zarządzające w firmach, które bezpośrednio doprowadziły do łamania przepisów.
Praktyki, które miały miejsce przez kilka lat, odbiły się negatywnie na portfelach klientów.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz