Zamknij

Historia Tarpana i polskiej motoryzacji – weekend o samochodach rolniczych w Muzeum Narodowym Rolnictwa

10:15, 20.04.2024 . Aktualizacja: 10:20, 20.04.2024
Skomentuj Nasze Wiry Nasze Wiry

W dniach 20-21 kwietnia w godz. 12.00-17.00 w Muzeum Narodowym Rolnictwa w Szreniawie odbędzie się weekend o samochodach rolniczych. Wystawa Muzeum Tarpana jest – z tego co wiemy – największym w Polsce zbiorem samochodów rolniczych Tarpan we wszystkich najważniejszych typach i odmianach. Można na niej zobaczyć bezcenne okazy, jak najstarszy zachowany samochód rolniczy Tarpan 233 o numerze seryjnym 249, prototyp Tarpana Honkera w krótkiej wersji 4032, czy też makietę gipsową nowego modelu Tarpana, zaprojektowanego przez konstruktorów FIAT-a w 1980 roku.

Są na wystawie także inne interesujące przykłady pojazdów marki Tarpan. Obok standardowych odmian modelu 233 i 237 w Muzeum Tarpana możemy zobaczyć bardzo rzadko widziany podnośnik P-100 na bazie modelu Tarpan 239D, który przez ponad dwadzieścia lat służył w poznańskim Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym do obsługi trakcji tramwajowej, jest policyjny radiowóz Tarpan Honker 4011, przerobiony przed laty na wóz bojowy Ochotniczej Straży Pożarnej. Mamy nawet tak niezwykły egzemplarz Tarpana, jak model F237, który w 1987 roku służył jako wóz fotoreporterów w trakcie pielgrzymki papieża Jana Pawła II do Polski.

Ale obok nich na wystawie możemy prześledzić historię polskiej motoryzacji po II wojnie światowej aż do końca XX wieku. Najstarszym eksponatem jest niewielka ciężarówka Lublin-51 z 1955 roku, a najmłodszym żółty Fiat 126 elx z pożegnalnej serii Happy End, wyprodukowanej we wrześniu 2000 roku. Pomiędzy nimi w Muzeum Tarpana zobaczymy także inne polskie samochody dostawcze, takie jak Żuki, Nysa czy Polonez Truck. Jest także cała gama marek aut osobowych: Polskie Fiaty, Polonez 1500, Syreny w różnych odmianach, w tym bardzo cenne, jedno z 200 pierwszych 200 wyprodukowanych w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu w 1957 roku aut jeszcze pozbawionych jakiegokolwiek oznaczenia cyfrowego. Polskim pojazdom epoki PRL-u towarzyszą także samochody zagraniczne, takie na przykład jak Lada Niva czy Fiat Panda. Dlaczego tak jest?

Tego dowiecie się od pracowników Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie w najbliższy weekend w godz. 12:00 – 17:00. Co jednak bardzo ciekawe, na wystawie Muzeum Tarpana, przy specjalnie zaaranżowanym stoliku, spotkacie dawnych pracowników Fabryki Samochodów Rolniczych „Polmo” w poznańskim Antoninku, którzy opowiedzą Wam kiedy i z jakich powodów powstał Tarpan, w jaki sposób był Tarpan produkowany, skąd wziął się na wystawie gipsowy model zwany „Tarpaniola’ i dlaczego poznański terenowiec Tarpan Honker musiał się przeprowadzić do Lublina. Początek spotkań w oba dni weekendu o godz. 12:00.

Nasze Wiry

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%