Przepraszamy ale do oglądania tej strony wymagane jest włączenie JavaScript.

Znaki "widmo" i nie tylko- aktualizacja

 

W naszym mieście możemy rozróżnić trzy rodzaje znaków drogowych:

1) znaki czytelne i znajdujące się ma swoim miejscu

2) znaki czytelne, ale ustawione nie tam gdzie trzeba (lub w ogóle brak znaku)

3) znaki po przejściach (przewrócone, poobracane, uszkodzone)

Na szczęście najwięcej jest znaków należących do pierwszej grupy, więc takich nie ma sensu tutaj omawiać.

Druga grupa zawiera znaki, które fałszują rzeczywistość- mówią, np. że coś jest, a tego nie ma - przez to kierowcy (i nie tylko) są wprowadzani w błąd.

 

Zacznijmy zatem od znaków „droga bez przejazdu” i „wjazd na drogę bez przejazdu”.

Będąc na ul. Morelowej zobaczymy znak mówiący o tym, że ul. Brzoskwiniowa jest bez przejazdu, a tu nic bardziej mylnego, gdyż można nią dotrzeć do ul. Miodowej i ul. Wiśniowej, które są przejezdne.

Podobną sytuację mamy jadąc ul. Źródlaną w stronę MOPS-u, tuż przed budową nowego kościoła stoi znak przekonujący nas, że jadąc dalej nigdzie nie dojedziemy. Okazuje się jednak, że nie zważając na znak możemy dojechać bez problemu do ul. Gen. Sikorskiego.

Są też w Luboniu znaki „bez przejazdu” zakładane na czas trwania robót drogowych, które niestety zostają jeszcze długo po zakończeniu prac. Przebudowa ul. Targowej uniemożliwiała bezpośredni przejazd od ul. Sobieskiego do ul. Buczka. Od strony ul. Sobieskiego mamy dawną pętlę autobusową (79 MPK), której fragment jest obecnie wykorzystywany do przejazdu na ul. Targową oraz do parkowania pojazdów. Pomimo tego, iż ul. Targowa jest już dawno przejezdna to od strony ul. Sobieskiego nadal widnieje tablica „droga bez przejazdu”.

Kolejny przyklad to ul. Ogrodowa. Trwają tam roboty drogowe, ale tylko na części gruntowej tejże ulicy. Część asfaltowa jest całkowicie przejezdna i spokojnie można się przedostać z ul. Armii Poznań poprzez ul. Ogrodową  i ul. Akacjową aż do ul. Sobieskiego. Ustawione znaki od strony u. Armii Poznań i u. Sobieskiego wprowadzają kierowców w błąd (droga bez przejazdu + objazd).

W niektórych miejscach Lubonia mamy do czynienia z nadmiarem znaków informujacych o "drogach bez przejazdu", szkoda, że nie wszystkie, które tego wymagają są właściwie oznakowane (np. Śliwkowa, Szymanowskiego i inne).

Przejeżdżając przez parking obok bloków przy ul. Żabikowskiej (za przystankiem autobusowym, za krzyżem) możemy natknąć się na znak ostrzegawczy „próg zwalniający” ukryty za budynkiem, a w dodatku znajdujący się za obiektem, o którym mówi. Aby dobrze spełniał swoją funkcję powinien stać przynajmniej kilka metrów wcześniej.

Jadąc obok szkoły ulicą 1 Maja (w dowolnym kierunku) spotykamy znaki ostrzegające o progach zwalniających. Tak się składa, że aktualnie nie ma tam żadnych progów, gdyż już jakiś czas temu zostały usunięte.

Kolejny znak drogowy upamiętniający stan „historyczny” drogi, to znak informujący o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego jednotorowego na ul. Dworcowej (w pobliżu złomowiska). Przejazd już dawno nie istnieje.

Od dawna nie ma już bezpośredniego połączenia ul. Podgórnej z ul. Armii Poznań, a „prehistoryczny” pordzewiały trójkąt „ustąp pierwszeństwa przejazdu” nadal "straszy".

Z obu stron ul. Fabrycznej widnieją oznaczenia „kontrola prędkości- fotoradar”,  jedynie zamiejscowi zwrócą na to uwagę, ponieważ mieszkańcy Lubonia przejeżdżający ul. Fabryczną doskonale wiedzą, że nie ma tam żadnego fotoradaru.

Na koniec, oznakowanie na parkingu Factory. Na jednym pasie ruchu mamy wzajemnie wykluczające się oznaczenia. Strzałka pokazująca kierunek jazdy oraz trójkąty „ustąp pierwszeństwa” dla rzekomych pojazdów poruszających się „pod prąd”.

 

Ostatnia grupa to znaki „po przejściach”.  W większości przypadków są to znaki obrócone w taki sposób, że kierowcy mają problem z rozpoznaniem treści znaku.  

Jadąc ulicami Sobieskiego oraz Żabikowską napotkamy sporo takich znaków.

W pobliżu skrzyżowania z ul. Targową zobaczymy znak „zakaz wjazdu”.

Naprzeciwko kwiaciarni „Szafran” jest odwrócony znak ograniczający prędkość do 30 km/h (jadących w kierunku straży pożarnej).

Przy wjeździe na parking PAJO jest wysepka pomiędzy przejściami dla pieszych. Na wysepce są obrócone znaki mówiące o tym, z której strony pojazdy mają omijać tę wysepkę. Jadąc dalej, przy wjeździe na stację benzynową zobaczymy poobracane znaki informujące o przejściu dla pieszych oraz ograniczenie do 40km/h.

Przy wyjeździe z Biedronki w stronę Poznania stały obrócone znaki „ustąp pierwszeństwa” oraz „koniec ograniczenia do 30 km/h”. Obecnie znaki leżą na ziemi.

Ostatnie miejsce to wjazd z ul. Żabikowskiej w stronę Wzgórza Papieskiego dla „pojazdów uprawnionych” (jeszcze przed autostradą). Czyżby brak szlabanu i obrócony znak „zakaz ruchu w obu kierunkach” świadczyły o zniesieniu tego zakazu?

 

Dopóki tarcze znaków drogowych będą mocowane do metalowych słupków za pomocą tylko i wyłącznie obejm, będziemy mieć do czynienia z tym zjawiskiem. A przecież oprócz obejmy, która się ślizga po okrągłym słupku można by było zastosować mocowanie przechodzące „na wylot” przez słup lub zmienić kształt słupka z okrągłego na inny co zapewne znacznie utrudniłoby życie tym znudzonym żartownisiom.

 

Rafał Wojtyniak

 


Aktualizacja 4 marca 2010

 

Po publikacji niniejszego artykułu, długo nie trzeba było czekać na reakcję odpowiednich służb.

Oznakowanie przy ul. Targowej zostało poprawione.

Znaki drogowe przy ul. Żabikowskiej, po obróceniu, wróciły do swej pierwotnej postaci.

Pamiątkowy "Krzyż św. Andrzeja" na ulicy Dworcowej, przed rzekomym przejazdem kolejowym został usunięty.

Może jeszcze inne znaki z listy wróciły do normy.

 

Warto byłoby się teraz zająć tablicami na przystankach autobusowych na ul. Fabrycznej oraz przywróceniem oznakowania "strefy zamieszkania" na ul. Bukowej.

RW

fot.: 

Rafał Wojtyniak

Telefon interwencyjny
i kontakt z redakcją
 
501 295 785

redakcjaate-lubon [dot] pl

Ogłoszenia drobne

  • Dam pracę
    Dam pracę w przedszkolu w Luboniu
  • Inne
    Poszukiwani świadkowie