Przepraszamy ale do oglądania tej strony wymagane jest włączenie JavaScript.

Nowe rowery

Od czwartku (21 marca br.) poznańscy rowerzyści mogą korzystać z 475 rowerów 4. generacji, w tym 30 rowerów elektrycznych. Uzupełniają one istniejącą wcześniej flotę ponad 1200 rowerów 3. generacji, które w tym sezonie można wypożyczać od 1 marca.

To przełomowy moment w trwającej od 2012 roku historii Poznańskiego Roweru Miejskiego – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. Do tej pory rozwijany był system 3. generacji, czyli wymagający stacji dokujących, a każda kolejna rozbudowa świadczyła o tym, że im większy system, tym większa popularność tego środka transportu. Od tego roku do dyspozycji użytkowników będą rowery 4. generacji, który można zwracać poza stacjami. To całkowita nowość w przestrzeni miejskiej.

Rowery 4. generacji umożliwiają zwrot roweru tam, gdzie jest to wygodne. Albo w obrębie stref, albo – za dodatkową opłatą – poza nimi. Trzeba jednak pamiętać, że zwrócony rower nie może przeszkadzać innym użytkownikom chodnika lub drogi, a miejsce jego zwrotu musi być ogólnodostępne tak, by kolejni użytkownicy nie mieli problemu z wypożyczeniem – mówi Robert Lech, prezes Nextbike Polska,  

Rowery 4. generacji można bez dodatkowych opłat wypożyczyć i oddać na jednej ze 112 stref PRM. 80 z nich znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejących stacji Poznańskiego Roweru Miejskiego. Największa strefa obejmuje cały obszar w granicach I ramy komunikacyjnej z wyłączeniem płyty Starego Rynku. Kolejne 32 strefy znajdują się w miejscach, gdzie dotychczas roweru publicznego nie było. Są oznaczone tablicami informacyjnymi i oznakowaniem poziomym określającym ich granice. Dodatkowo strefy PRM 4G znajdować się będą przy tzw. stacjach sponsorskich (obecnie są 4 takie stacje).

Rower 4. generacji można wypożyczyć na kilka sposobów. Najwygodniej skorzystać z aplikacji Poznańskiego Roweru Miejskiego. Należy wtedy zeskanować kod QR i wpisać na komputerze roweru kod wyświetlony w aplikacji. Można również skorzystać ze sparowanej z kontem karty RFID (np. PEKA) i przyłożyć ją do czytnika na komputerze pokładowym. Można również wpisać swój numer telefonu i kod PIN. Po przeprowadzeniu tych czynności wystarczy otworzyć blokadę przedniego koła i włożyć jej bolec do prowadnicy obok kierownicy.

Rower zwracamy poprzez komputer pokładowy – wystarczy postępować zgodnie z instrukcjami, a więc nacisnąć przycisk „OK”, po czym zapiąć blokadę przedniego koła. Rower potwierdzi poprawny zwrot sygnałem dźwiękowym i komunikatem na wyświetlaczu.

Przed wypożyczeniem rower 4. generacji można zarezerwować na maksymalnie 15 minut korzystając z aplikacji mobilnej lub strony internetowej. W trakcie przejażdżki istnieje również możliwość skorzystania z funkcji „postój”. Można ją aktywować poprzez komputer pokładowy (wystarczy wcisnąć „P”), po czym zapiąć blokadę koła. Postój nie może trwać dłużej niż 60 minut. Czas rezerwacji i postoju wliczane są do czasu wypożyczenia.

Obok standardowych rowerów 4. generacji dostępnych jest również 30 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. To szczególne ułatwienie przy dłuższych przejazdach. Silnik roweru elektrycznego wspomaga pedałującego do osiągnięcia przez niego prędkości 25 km/h.

Koszt wypożyczenia standardowego roweru 4. generacji jest taki sam, jak w przypadku rowerów 3. generacji. Bezpłatne pozostaje 20 minut każdego wypożyczenia, po ich przekroczeniu za pierwszą godzinę pobierana jest opłata 2 zł, a za drugą i każdą następną godzinę po 4 zł. Dla użytkowników identyfikujących się kartą PEKA z imiennym biletem okresowym ważnym w strefie A bezpłatny czas wypożyczenia jest wydłużony do 30 minut – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu

W przypadku rowerów elektrycznych nadal obowiązuje bezpłatne 20 minut wypożyczenia. Wypożyczenie trwające od 21 do 60 minut kosztuje natomiast 3 zł, a za każdą kolejną rozpoczętą godzinę pobierana jest opłata w wysokości 5 złotych.

Warto pamiętać:

  • Aby wypożyczyć rower, na koncie użytkownika w systemie musi być co najmniej 20 złotych.
  • Rower 4. generacji można zwrócić w obrębie każdej ze stref 4. generacji i przy stacjach 3. generacji. Rowery 3. generacji można zwracać tylko na stacji 3. generacji (wyposażonej w stojaki) wpinając w elektrozamek lub przypinając do innego roweru.
  • Rower 4. generacji można zwrócić poza strefą w miejscu bezpiecznym
    i ogólnodostępnym. Pobierana jest wtedy dodatkowa opłata w wysokości 5 zł.
  • Jeżeli użytkownik wypożyczy rower poza strefą i zwróci w obrębie strefy, otrzyma doładowanie konta w wysokości 2 zł.
  • Przy zwrocie roweru, szczególnie w Strefie Centrum, należy pamiętać, że rower nie może utrudniać ruchu pieszego, rowerowego i drogowego. Rower musi być pozostawiony zgodnie z przepisami, nie należy go opierać o drzewa i zabytkowe elementy architektury (np. pomniki).

W tym sezonie Poznański Rower Miejski będzie się składał z ponad 1700 rowerów, w tym ponad 1200 rowerów 3. generacji w 113 stacjach PRM 3G (łącznie ze sponsorskimi) oraz 445 standardowych rowerów 4. generacji i 30 rowerów elektrycznych 4 generacji.

Od początku marca br. do dzisiejszego południa rowery 3. generacji wypożyczane były 44,8 tys. razy.

ZTM

fot.: 

Telefon interwencyjny
i kontakt z redakcją
 
501 295 785

redakcjaate-lubon [dot] pl

Ogłoszenia drobne

  • Dam pracę
    Opiekunka
  • Dam pracę
    Hurtowania Spożywcza - Komorniki - 6300 brutto
  • Dam pracę
    Specjalista ds. techniczno-handlowych, branża elektryczna
  • Dam pracę
    pracownik ochrony Luboń
  • Dam pracę
    Pracownik ochrony - Komorniki
  • Inne
    Znalezion suczke West highland White terier