Przepraszamy ale do oglądania tej strony wymagane jest włączenie JavaScript.

Grozi nam paraliż komunikacyjny? - list do redakcji [odpowiedź z UML]

Kilka dni temu do naszej redakcji napisał pan Tomasz, który zadał pytanie co władze miasta chcą zrobić, aby nie dopuścić do sparaliżowania komunikacyjnego miasta po otwarciu drogi do Komornik. Jest to droga biegnąca z Komornik do Lubonia, która omija drogę nr 5.

Co Luboń zamierza zrobić po otwarciu drogi przez Wirenkę do Komornik. Bo już dziś wyglada to jak na foto. Jeżeli ludzie z Komornik dołącza do tego ruchu, paraliż gwarantowany! - pisze pan Tomasz.

Pytanie wysyłaliśmy do Urzędu Miasta Luboń. Wczoraj otrzymaliśmy odpowiedź z Urzędu Miasta Luboń, którą publikujemy poniżej.

Miasto Luboń zawarło umowę na wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej dla zmiany stałej organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic 11. Listopada - R. Traugutta - T. Rejtana, obejmujący m.in. zakres modernizacji 5-wlotowego skrzyżowania, która ma poprawić i zwiększyć bezpieczeństwo ruchu przy jednoczesnym zwiększeniu jego przepustowości. Wstępne rozwiązania zmiany organizacji ruchu skonsultowano z Wydziałem Dróg i Gospodarki Przestrzennej Starostwa Powiatowego, który jednoznacznie odrzucił możliwość zastosowania mini ronda tzw. ronda pineska oraz wskazał, że zastosowanie sygnalizacji świetlnej w tej lokalizacji będzie mało efektywne i nie rozwiąże problemu omawianego skrzyżowania. Wydział Dróg SP wskazał możliwe do zastosowania nowe rozwiązanie, które obecnie jest opracowywane. Zakończenie prac projektowych zaplanowano do końca II kwartału br.

UML

Izabella Chodorowska

Odpowiedzi

Myśle ze nic nie zamierza zrobić . To najlepsze i najbardziej skuteczne działanie. Po co inwestować w drogi . Zrobią się dziury , po co naprawiać ? Może ludzie zrezygnują z jeżdżenia . Alternatywą jest ulica Nowiny . Tylko trzeba ja najpierw zrobić. Poprawa skrzyżowania Traugutta , 11 listopada - o tym się mówi od kilku lat , ale po co ? Co tam mieszkańcy mogą wiedzieć ? . Lepiej zrobić nowy asfalt przy urzędzie miasta . Ale w sumie po co jak parking przy nim tylko dla pracowników. Albo zróbmy jakieś skrzyżowanie , tylko nie pytajmy się nikogo o nic . Zróbmy i pochwalmy się . Nie musi być potrzebne , ważne ze coś się dzieje . Mam wrażenie ze takie jest ostatnio podejście do rozwoju miasta .
Słupy w ulicy - problem nie rozwiązany od kilku lat . Rondo , poprawa skrzyżowania również. Wjazd do Lubonia od Głogowskiej również . Nie ma dnia jak nie tworzą się korki . Drodzy urzędnicy , popatrzcie na inne miasta jak to idzie rozwiązać . Mini ronda na takich wjazdach poprawiaja sytuacje . Koszt wymalowania nie jest wielki , nie trzeba zaraz kwietników na środku stawiać

A ja myślę, że nie będzie tak źle. Za jakiś czas ma być otwarty wylot z Poznania na Wrocław, omijający Komorniki i Stęszew, ruch się mocno rozładuje w Komornikach.

Paradoksem inwestowania w drogi jest, to, że im więcej w nie zainwestujesz tym więcej ruchu na nich się pojawia. Jeśli miasto przebuduje skrzyżowanie, poprawiając jego drożność, więcej ludzi z Komornik pojedzie tędy do Poznania. Jeśli nie udrożni - skręcą na rondzie w lewo w kierunku Głogowskiej. Budując Nowiny do końca jako drogę tranzytową, cały tranzyt z Puszczykowa i Wir tamtędy pojedzie. Rozmawiałem ostatni ze znajomymi, którzy mieszkają na Studziennej i to co miasto powinno zrobić to postawić znak zakazu skrętu w Studzienną od ul. 11 listopada. A w kwestii połączeń międzygminych i większych inwestycji to powiat powinien robić tak jak wszędzie. Problem polega na tym, że od lat rządzi tam PO, która ma w d. Luboń. Może niech się wypowie radny powiatowy jakiś np. Pan Jankowski z PO. Dlaczego powiat nie zadba o właściwe połączenia między Komornikami a Luboniem?

Zakaz skrętu w lewo nie poprawi sytuacji . Zmusi mieszkańców solskiego , wczasowej i studziennej do jazdy ul Nowiny . Wyjazd w 11 listopada dalej będzie możliwy i powodować będzie korki na tej krzyżówce . Ale czy to mieszkańcy tych ulic są odpowiedzialni za to co się dzieje na tej krzyżówce ?

To jest temat strategiczny dla miasta! Anie jakieś tam liceum!

W każdym razie, obydwa wiążą się z powiatem i bezradności radnych powiatowych PO, bo zarówno drogi jak i liceum to obowiązek powiatu. Nie rozumiem ludzi, którzy ślepo głosują na PO skoro nic dla Lubonia nie robią...

Tylko, że to jest w 99% lokalny ruch, który nie zniknie bez ronda w przyszłym roku będzie nieciekawie nie mówiąc o krzyżówce przy MAXie (to taka obwodnica - dojazd do komornik)

Niestety przepustowość dróg prowadzących do i z Lubonia przystosowana była do jednorodzinnego charakteru zabudowy dominującego w Luboniu (wyjątek w zasadzie jeden spółdzielnia Lubonianka). Od jakichś 20 lat z uwag na duży obszar terenów di potencjalnej zabudowy miasto nasze stało się terenem wzmożonej działalności deweloperów. Wydaje się na oślep pozwolenia na wielopiętrową zabudowę wielorodzinną, powstają blokowiska i coś co ja nazywam sowchozami, a mianowicie skupiska szeregowców wykorzystujących do granic możliwości płachetki ziemi. Nowych mieszkańców przybywa lawinowo, w wraz z nimi samochodów. Dróg niestety nie. 20 lat temu w niedzielę po Sobieskiego czasem przejechał samochód. Dzisiaj masakra ruch do 24 w nocy i od 4 rano. Wjechać do miasta w okolicach 16 czy 17: od Kotowa korek, od Opłotków czasem już przy cmentarzu korek, od Opolskiej czasem korek już od przychodni. Komunikacja publiczna jest jaka jest i trudno się dziwić, że jeśli ktoś może to korzysta z tej niezależności jaką daje własne auto. Czy władze miasta opamiętają się w wydawaniu pozwoleń na budowę kolejnych blokowisk? W nowym centrum jest jeszcze sporo miejsca na pewno da się tam jeszcze z kilkaset rodzin (czyli samochodów) upchnąć. Kuszący dla deweloperów jest z pewnością obszar wzdłuż Poznańskiej i Polnej (wuchta gleby do zabudowania blokami) już z resztą ktoś postawił tam w szczerym polu czworaki. Opamiętania mili urzędnicy proszę, bo jeszcze kilka lat, a najdroższe będą lokale w pobliżu stacji kolejowej bo tylko pociągiem będzie można bez problemu wyjechać z miasta i wrócić po pracy do domu.

Pozwolenia na budowę wydaje Starostwo Powiatowe

A plan zagospodarowania przestrzennego?

Ulica Traugutta powinna stać się dwu kierunkowa.

Ok. Pod warunkiem że wybudują tam rondo, w tej chwili mało kto przestrzega znaku "Stop" z kierunku Komornik.

A ponad to:
- rondo na skrzyżowaniu 11 listopada / Traugutta
- rondo na skrzyżowaniu Traugutta / Opłotki
- przeprogramowanie sygnalizacji świetlnej przy Maxie, również z sygnalizacja przy wyjeździe z Przy Autostradzie, chodzi mi głównie to dostosowanie zmian do ruchu. Wiadomo, że inny jest ruch od 7 do 9 i inny w okolicach godziny 12 czy 20. A tam światła zawsze działają tak samo.
- utwardzenie Nowiny i Buczka, odciąży to ruch na 11 Listopada i Poniatowskiego
- rondo, lub inteligentna sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu Poniatowskiego / Cmentarna. Cały czas może migać pomarańczowe, ale w godzinach szczytu ma działać i mieć priorytet na puszczanie ruchu z Cmentarnej

od sugerowanego ronda na skrzyżowaniu Traugutta / Opłotki powinna powstać nowa droga wzdłuż A2 w stronę węzła Komorniki.

To, w jakim stanie jest system dróg w Luboniu, widać bardzo wyraźnie gdy jest jakiś wypadek /korek/ na A2. Wówczas Luboń jest sparaliżowany przez samochody próbujące ominąć autostradę. Blokuje się Kotowo i Kościuszki (nierzadko już przy ul. Wandy Modlibowskiej), Opłotki (a co za tym idzie - praktycznie cała Przy Autostradzie), jak i Dębiecka.
Zrobienie dwupasmowych w jednym kierunku ulic wjazdowych do Lubonia też nie jest możliwe (swoją drogą kto projektował mosty nad autostradami na Kościuszki i Żabikowskiej?). Ciekawe jak UM ma zamiar rozwiązać ten problem, tym bardziej, że jak już w komentarzach wspomniano, przybywa nowych bloków i domków.

Kiedy projektowano A2 w planach były dwupasmowe wiadukty do Lubonia ale jak przyszło do co do czego to tak hołubiony przez radnych burmistrz Kaczmarek przespał albo olał temat. Ten sam burmistrz przerobił Luboń na sypialnię (przy współudziale lubonianina we władzach Poznania) - i tu zabrakło wizji rozwoju miasta. Tak swoją drogą jakby się klimat zmienił na cieplejszy to będzie jak na Krecie najpierw domy potem drogi :)

Wiadukt prowadzący z ul. Opolskiej w ul.Żabikowską przed rondem powinien mieć 2 pasy. Jest wystarczająco miejsca by ten pas poszerzyć i zrobić odrębny prawoskręt w ul.Unijną właśnie w stronę starego Lubonia oraz Komornik.

Odnośnie odpowiedzi z UML - może by tak więcej szczegółów na temat "możliwego nowego rozwiązania"? Brzmi to bardzo tajemniczo a pewnie chodzi o to że na skrzyżowaniu zmieni się pierwszeństwo przejazdu dla jadących ulicą Żabikowską/11 Listopada. Najlepsze jest to że projekt tej zmiany będzie wymagać prac aż do końca II kwartału bieżącego roku... Cudów nie ma, w tym miejscu najlepszym rozwiązaniem byłoby rondo niestety nie ma takiej opcji patrząc na aktualne zabudowanie okolicy.

Jeżeli dobrze pamiętam to projekt przebudowy był już zrobiony przy okazji przebudowy całego fyrtla Traugutta/11 listopada/Cmentarna. Dostaliśmy przecież na to bejmy z tzw. "schetynówek" a projekt do dzisiaj jest nieskończony. Swoją drogą pytałem kiedyś czy to jest rozliczone i martwa cisza zapadła ze strony UML.

A może wydać jeszcze jakieś pozwolenia na budowy w trzeciej i czwartej i piątej linii zabudowy? Jeszcze trochę czasu i zieleń zniknie Nam całkowicie z oczu budując wszędzie w około te molochy

- Każdy szczebel samorządu terytorialnego zarządza drogami kategoriami im przypisanymi. Grzech pierworodny popełniono w 1998 roku podczas tworzenia powiatów. Zapisano wówczas, że drogi wojewódzkie i krajowe, które nie znalazły się po reformie w wykazie dróg krajowych lub wojewódzkich stały się z dniem 1 stycznia 1999r. drogami kategorii powiatowej. W podziale tym, niestety, nie wzięto pod uwagę dróg kat. gminnej. Nawet ten podział jest nawet sprzeczny z ustawą o drogach publicznych z 1984 r, z poźn. zm. Znam miasta i miasteczka, w których jest aż czterech zarządców, w tym dużo dróg powiatowych zupełnie nieprzystających do ustawowej definicji tej kategorii. Utrzymanie, konserwacja i inwestycje drogowe są bardzo kosztowne, dlatego tak trudno zmienić kategorię. Tak informacyjnie to drogi kat. powiatowej to drogi łączące siedziby gmin z siedzibą powiatu i siedziby gmin między sobą.
- Starosta rzeczywiście wydaje decyzję pozwolenia na budowę, ale budowa musi być zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego uchwalanym przez radę gminy. A dla terenów nieobjętych tymi planami na podstawie decyzji o warunkach zabudowy wydawanej przez wójta//burmistrz//prezydenta.

Może jednak potrzebna jest ta obwodnica Lubonia?

Telefon interwencyjny
i kontakt z redakcją
 
501 295 785

redakcjaate-lubon [dot] pl

Ogłoszenia drobne

  • Inne
    Klucze
  • Sprzedam
    Kompozycja Abstrakcyjna
  • Dam pracę
    Praca na stacji paliw w Luboniu
  • Szukam pracy
    Szukam pracy
  • Dam pracę
    Praca Lubon Sklep Żabka - kasjer sprzedawca
  • Inne
    Poszukuję sprawcy uszkodzenia pojazdu
  • Dam pracę
    Osoby sprzątające - szpitale w Poznaniu
  • Dam pracę
    Sprzątanie
 
Grozi nam paraliż komunikacyjny? - list do redakcji [odpowiedź z UML] | e-lubon.pl

Błąd

The website encountered an unexpected error. Please try again later.